artykuły

Kurs Flasha część II - poznajemy ciekawe efekty i tworzymy animację

20:36
pon, 23 kwiecień 2001
Druga część kursu Flasha dla niewtajemniczonych. Opisuje podstawowe efekty i zasady tworzenia animacji.

Wstęp

Witam wszystkich ponownie, w nieco bardziej interesującej, części drugiej kursu Flash'a. Jak wcześniej wspomniałem, będziemy zajmować się efektami udostępnianymi przez Flash'a:

  • zmianą położenia
  • zmianą rozmiaru
  • zmianą przezroczystości
  • zmianą koloru
  • zmianą kształtu

Nieco bardziej rozbudowane zagadnienie związane ze zmianą położenia, poznasz w trzeciej części kursu. Będziemy zajmować się m.in. ruchem po torze oraz prostymi skryptami. Zanim jednak wezmę się do pisania trzeciej części, w niniejszej przedstawię wymienione wyżej zagadnienia. Zaczniemy od pierwszego - ruchu.

Efekty

Ruch

Ruch we Flashu jest bardzo często wykorzystywany. W zasadzie każda animacja powinna zawierać ruch :) Uruchomcie teraz Flash'a. Na pierwszej klatce narysujcie jakiś kwadrat, czy co wam tam wpadnie do głowy. Zaznaczacie go poczym z menu "Insert" wybieracie "Convert To Symbol" lub naciskacie F8. Pokazuje się okienko w którym naciskacie "OK". Stworzyliście właśnie nowy symbol. Teraz kliknijcie na ikonkę "Show Instance" w prawym, dolnym rogu aplikacji. Pojawi się okienko, w którym przechodzicie na zakładkę "Frame". Zaznaczacie klatkę na której coś narysowaliście. Nie muszę chyba powtarzać, że oś czasu znajduje się domyślnie u góry okna. Każdy taki prostokącik na "TimeLine" (bo tak to się nazywa) odpowiada jednej klatce. Po zaznaczeniu klatki, udajecie się kursorem do okienka, które otworzyliście, poczym z listy "Tweening" wybieracie "Motion". Na osi czasu klikacie prawym przyciskiem na klatkę gdzieś dalej i z podręczego menu wybieracie "Insert Keyframe". OKi, w tej chwili wystarczy jedynie z ostatniej klatki naszego "filmu" przenieść narysowany przez Was kształt w inne miejsce i odpalić animejszon (Ctrl+Enter). To wszystko od tej chwili obrazek (powinien :) się przesuwać z jednego miejsca na drugie.

Rozmiar

Zmiana rozmiaru jest baaardzo łatwa. Flash, tak jak we wszystkich tych efektach tworzy za nas resztę animacji. W większości wypadków jest to o tyle łatwe, że nie musimy ingerować w końcowy efekt naszych wypocin. Wystarczy mu klatka początkowa, końcowa - resztę wykona sam. Zmianę rozmiaru poprzez animację wykonujemy w sposób następujący: rysujemy jakiś obrazek na pierwszej klatce. Powiedzmy, że to będzie kółko. Jak w poprzednim paragrafie - po zaznaczeniu klatki, wywołujemy okno "Show Instance", a na zakładce "Frame" wybieramy "Shape". Zaznaczacie klatkę gdzieś dalej, powiedzmy na 20 i z menu kontekstowego wybieracie polecenie "Insert Keyframe". Na ostatniej klatce (np. tej 20) naszej animacji zaznaczamy narysowaną figurę i klikamy na nią prawym przyciskiem, poczym wybieramy "Scale" (aby stworzyć efekt obrotu obrazka wybieramy Rotate). Teraz powiększamy lub pomniejszamy nasz narysowany element i uruchamiamy film.

Przezroczystość

Zmiany przezroczystości dokonujemy podobnie jak zmiany rozmiaru, z tym że korzystamy z opcji "Alpha" w oknie "Mixer". Będzie to wyglądało w ten sposób: Na pierwszej klatce utwórzcie jakiś element np. elipse. Zmieńcie Tweening na Shape ( w oknie "Show Instance", na zakładce Frame). Zaznaczcie klatkę gdzieś dalej i kliknijcie na nią prawym przyciskiem poczym wybierzcie "Insert Keyframe". Zaznaczcie na utworzonej przed chwilą, końcowej klatce, tylko wypełnienie elementu, poczym wywołajcie okno "Mixer" (prawy dolny róg) i na zakładce "Mixer" zmieńcie jego właściwość "Alpha" na np. 20%. Spróbujcie teraz uruchomić animację (Ctrl+Enter). Co ciekawe możesz uruchomić animację, a następnie ją zatrzymać, przyciskając sam klawisz ENTER. Jednak w takim wypadku zostanie ona uruchomiona w oknie w którym zwykle edytujesz film (czasami nie są widoczne tam wszystkie szczegóły, jak np. maski - które możemy jednak włączyć ;).

Kolor

Jest to bardzo prosta czynność. Wszystko odbywa się tak jak w przypadku zmiany przezroczystości, z tym, że zmieniamy tu nie właściwość "Alpha", ale kolor wypełnienia czy czegokolwiek, co tam nam przyjdzie na myśl.
Na pierwszej klatce utwórzcie jakiś element np. prostokąt. Zmieńcie Tweening na Shape ( w oknie "Show Instance", na zakładce Frame). Zaznaczcie klatkę gdzieś dalej i kliknijcie na nią prawym przyciskiem poczym wybierzcie "Insert Keyframe". Zaznaczcie na utworzonej przed chwilą, końcowej klatce, narysowany element, poczym wywołajcie okno "Mixer" (prawy dolny róg) i na zakładce "Mixer" zmieńcie jego kolor. Spróbujcie teraz uruchomić animację (Ctrl+Enter).

Kształt

Na pierwszej klatce utwórzcie jakiś element np. kwadrat. Zmieńcie Tweening na Shape ( w oknie "Show Instance", na zakładce Frame). Zaznaczcie klatkę gdzieś dalej i kliknijcie na nią prawym przyciskiem poczym wybierzcie "Insert Keyframe". Zaznaczcie utworzoną przed chwilą, końcową klatkę i w polu edycyjnym kliknijcie gdzieś na wolne miejsce. Najedź kursorem myszki na krawędź rysunku, wciśnij lewy przycisk i przeciągnij - odkształcając w ten sposób element. Spróbujcie teraz uruchomić animację (Ctrl+Enter).

Zakończenie

Fnx all, za wspólnie spędzony czas. Mam nadzieje, że ten tekst nie pójdzie gdzieś w kąt, ale pubudzi Waszą wyobraźnie do tworzenia jeszcze bardziej qlskich animacji. W trzeciej części, jak już mówiłem, poznacie ruch po torze i podstawy pisania skryptów. Myślę, że będzie to już ostatnia część.

12345
Kurs Flasha część II - poznajemy ciekawe efekty i tworzymy animację Autor opinii: Czytelnicy, data przesłania: 0

Podobne artykuly:

Skomentuj

Aby zamieścić komentarz, proszę włączyć JavaScript - niestety roboty spamujące dają mi niezmiernie popalić.






Komentarze czytelników

    • Bartez
    • śro, 25 luty 2009, 15:04
    • Świetne teksty, bardzo dziękuję za pomoc :))
Dexter