Protestuję przeciwko ustawie parlamentu UE opisywanej w mediach jako ACTA2, która będzie poddana pod głosowanie 23 marca 2019. Jeśli ktoś czytał, to nie wydaje się straszna na pierwszy rzut oka, ale otwiera mnóstwo furtek prawnych do dalszych działań i jej rozszerzeń w przyszłości. Nie pozwólmy im dać naszego palca, bo wezmą całą rękę - jak zawsze.
Kurs tworzenia baz danych w programie Microsoft Access część II - [LHP - Lukas' Home Page]
artykuły

Kurs tworzenia baz danych w programie Microsoft Access część II

21:36
śro, 31 październik 2001
Druga część kursu MS Access. Metody wprowadzania danych, formularze.

W poprzednim artykule omówiłem tworzenie przykładowej tabeli ze spisem zawartości naszych CD-ROM'ów. Teraz zajmiemy się nieco trudniejszym pojęciem, mianowicie formularzami.Formularzjest graficznym przedstawicielem danych. Służy on (po zaprojektowaniu i stworzeniu) do przeglądania lub wpisywania danych do/z np. tabeli, kwerendy. Dziś zajmiemy się tworzeniem formularza na podstawie tabeli, którą stworzyliśmy w poprzedniej części kursu.

Zaczynamy!

  1. Najpierw otwieramy tabele którą utworzyliśmy w poprzedniej części kursu. W tym celu uruchamiamy program Microsoft Access, pojawia nam się okno startowe z którego wybieramy opcję "Otwórz istniejący plik" i z poniższego pola wybieramy opcję "Więcej plików...", następnie klikamy na przycisk "OK". Odszukujemy plik i otwieramy stworzoną wcześniej bazę danych.
  2. Otworzy się główne okno naszej bazy danych z którego prawej części wybieramy "Formularze", następnie z lewej części "Utwórz formularz w widoku projektu".
  3. Otwiera się nowe okno z jakimś dziwnym kratkowanym polem. To pole to właśnie nasz formularz (tylko że w fazie wstępnej ;). Pole powiększamy, udając się kursorem myszy w prawy dolny róg "szachownicy", a następnie przeciągając w taki sposób by formularz powiększył się.
  4. Następnym krokiem jest sprawdzenie czy widać wszystkie okienka do "budowania" bazy danych tj. Przybornik, Lista pól, Właściwości formularza. Jeśli któreś z tych okienek narzędziowych (tak to się nazywa) jest niewidoczne zaraz pokaże jak je włączyć.
    Oto sposoby :
    - Przybornik włączamy wybierając ikonkę przybornika na paseku narzędzi (gdy dłużej przytrzymamy kursor powinien pojawić się potwierdzający napis "Przybornik").
    - Listę pól włączamy klikając na jej ikonkę na pasku narzędzi (koło hiperłącza) (po chwili powinien pojawić się napis "Lista pól").
    -Właściwości formularza pokazujemy klikając prawym przyciskiem myszy na formularz, a następnie wybieramy polecenie "Właściwości".
  5. Teraz kliknij lewym przyciskiem myszy poza obszarem formularza, przejdź do okna "Właściwości formularza", a następnie do karty "Dane". Następnie w polu źródło rekordów wybierz "Spis CD" (taką nazwę nosi nasza tabela). Zaznaczyłeś to po to by formularz "wiedział" skąd ma czerpać dane.
  6. Teraz z pola "Lista pól" przeciągamy elementy (wszystkie oprócz "identyfikatora") na nasz formularz. Następnie układamy je jakoś sensownie, tak by dostęp i kolejność wyświetlania była prawidłowa.
  7. Teraz z przybornika wybieramy przycisk (klikając nań) o nazwie "Przycisk polecenia", a następnie po raz drugi klikamy na naszym formularzu.
  8. Teraz ukazało nam się okno o nazwie "Kreator przycisków poleceń" z którego wybieramy: z pola "Kategorie" wybieramy opcję "Nawigowanie pomiędzy rekordami", a z pola "Akcję" opcje "Przejdź do następnego rekordu". Tak postępujemy ze wszystkimi przyciskami, które chcemy mieć na formularzu. Możliwe jest także umieszczenie m. in. przycisków takich jak: dodawanie rekordu, usuwanie rekordu, drukowanie formularza, a także wiele wiele innych. Po wybraniu wszystkiego klikamy na przycisk Dalej >
  9. W następnym kroku kreatora istnieje możliwość umieszczenia na przycisku tekstu lub grafiki. Wybieracie stosowne ustawienia i klikacie na przycisk Dalej >.
  10. Teraz nadajecie swoją, indywidualną nazwę komponentu (w tym wypadku jest to przycisk), a następnie klikacie na przycisk Zakończ.
  11. Gdy już stworzycie wszystkie potrzebne wam przyciski klikacie na przycisk Zapisz i wpisujecie nazwę formularza (ja wpisałem "Spis CD - Formularz")
  12. Teraz zamykacie okno formularza klikając na poleceniu Zamknij z menu Plik.
  13. Aby sprawdzić jak działa nasz formularz klikamy na jego nazwę znajdującą się w prawej części głównego okna bazy danych na karcie formularze.

* Dla bardziej ambitnych informacja. W menu narzędzia znajduje się polecenie Autostart które wyświetla np. formularz (lub stronę) zaraz przy starcie naszej bazy danych. W tym celu z w oknie "Uruchamianie" wybierz z listy "Wyświetl formularz/stronę" nazwę naszego formularza, a następni kliknij OK i zamknij program (Accessa). Przy ponownym uruchomieniu Bazy Danych "Spis CD" uruchomi się nasz formularz dzięki któremu będziemy mogli łatwo wprowadzić dane do tabeli.

Poeksperymentujcie sobie trochę z tymi formularzami, bo "czego sam się nauczysz długo nie zapomnisz".

12345
Kurs tworzenia baz danych w programie Microsoft Access część II Autor opinii: Czytelnicy, data przesłania: 1

Podobne artykuly:

Skomentuj

Aby zamieścić komentarz, proszę włączyć JavaScript - niestety roboty spamujące dają mi niezmiernie popalić.






Komentarze czytelników

    Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
    Dexter